Ahad, 1 Mac 2009

Kehebatan Karya Seni Agung lukisan MONA LISA dari Leonardo


Tajuk : Mona lisa atau juga dikenali sebagai La Gioconda
Saiz Ukuran : 77 × 53 cm, 30 × 21 inci
Media : Cat Minyak di atas kayu Poplar

Pelukis : Leonardo Da Vinci ( 15 April 1452 - 2 May 1519 )
..............


Apa yang hebat sangat tentang Mona Lisa ? , Itu ialah soalan yang selalu ajukan kepada penulis. Dari beratus-ratus karya seni agung yang pernah dihasilkan , kenapa Lukisan Mona lisa oleh Leonardo ini selalu jadi momokan sebagai satu karya hebat ?


Bagi penulis , jawapan bagi soalan itu amat mudah. Cuma kita kena melihat kembali sejarah perjalanan Mona lisa dari studio leonardo hingga ke Galeri Louvre di paris. Di hasilkan pada tahun 1503 , ketika Era Pembaharuan melanda eropah , Leonardo telah mengambil masa lebih dari 4 tahun utk menyiapkannya. Dari itali , Leonardo membawa lukisan ini ke paris pada tahun 1516 dan Mona lisa telah dijual kepada Raja Francis I , pemerintah paris ketika itu dengan harga setinggi 4000 e'cus . Mona lisa kekal didalam simpanan keluarga diraja perancis sehingga ke zaman pemerintahan Raja Louis XIV , Baginda kemudianya memindahkan lukisan tersebut ke istana Versailles.Apabila revolusi perancis bermula , Mona lisa telah dipindahkan sekali lagi ke Louvre.Apabila Raja Napoleon menaiki takhta perancis pada tahun 1804, beliau telah memindahkan Mona lisa ke kamar tidurnya di istana Tuileries. Namun Mona lisa dipulangkan kembali ke louvre sehingga tercetusnya Perang Perancis-Prussian pada 1870.Dari detik itu Mona lisa disembunyikan dari satu lokasi ke lokasi rahsia di sekitar kota paris.



Teknik Penghasilan :- Mengunakan teknik sfumato ( dari perkataan itali - fumo , yang bermaksud asap ). Jika dilihat stroke lukisan ini sangat kabur . Begitu juga dengan perbezaan terang kepada gelap yang amat harmoni . Ciri-ciri gaya Leonardo boleh di lihat dengan jelas kepada pilihan warna yang dibuat . Mona Lisa perlu di lihat dengan cara yang berbeza , Baru makna keunikannya terserlah.

Sebenarnya banyak lagi rahsia macik Mona Lisa nie tapi kalau nak tau rahsia di balik rahsia lukisan makcik Mona Lisa nie cari la sendiri erk...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan